Žlutý květ - oddílová činnost
                                                                       Titulní strana  |  Výpravy  |  Tábory  |  Oddíl  |  Akce  |  O nás

DOMÁCÍ ŽLUŤÁK – hry, náměty, úkoly
Specialitka; video a komiks k původu našeho názvu Žlutý květ

Vydání 15.  (středa 10.5. 2020) verze ke stažení (+ nutno stáhnout přílohu)
Máte-li námět, dotaz, sem s ním
Toto je poslední vydání (obnovujeme oddílové schůzky).
Zvažuji vydávání Domácího Žluťáku po letních prázdninách členům, kteří se zaregistrují...


Motýlci z těstovin


Motýlky z těstovin pomalujeme akrylátovými, temperovými, nebo anilinovými barvami. Vodovkami to jde také, ale drží nejméně. Budete-li dělat něco z těstovin na tělo (např. korále) nebo na ven, vyplatí se je přetřít bezbarvým lakem nebo použít lak ve spreji.

Motýlky můžeme po namalování a uschnutí nalepit na papír, nebo na špejle (jako lepidlo se doporučuje Herkules) nebo pověsit třeba na větvičky. Motýlkům můžeme udělat v nejužším místě ještě "mašličku," která bude imitovat tělíčko a tykadla. Rozpůlené těstoviny se mohou nabarvit na zeleno a nalepit na papír jako tráva. Můžete na papír nalepit jiné barevné papíry jako stromy, květiny, nebo dokreslovat... Jde jen o nápady a fantazii.

Z jiných pomalovaných těstovin můžete navlékat náramky a korále (ale pak se vyplatí kvalitní barvy nebo lak, viz výše).



Hry pro celou rodinu


Hry se stříkačkou, vodní pistolí

Nemáme-li, koupíme v lékárně co největší injekční stříkačku nebo v kračkářství vodní pistole pro každého hráče. Pinponkové míčky mají v hračkářství nebo sportovních potřebách, plastové kelímky v papírnictví...

Podle proudu vody musíme přizpusobit hry – nejmenší proud má stříkačka (ale dostatečný), pak vodní pistolka malá (jako pistole) a vodní pistole na použití s oběma rukama (a někdy
i přídavnými nádržemi).

  • Vodou sestřelujeme pinponkové míčky na lahvích nebo plastové kelímky postavené v řadě nebo do trojúhelníku na sebe. Můžeme je také očíslovat (body). Nebo můžeme vymyslet jiné předměty a stavby na sestřelování.
  • Na rovné zemi, desce nebo stole uděláme dráhu vymezenou klacíky nebo špejlemi apod. Hráči musí pinponkový míček stříkáním protáhnout dráhou. Můžete hrát na čas nebo na co nejméně naplnění stříkaček.
  • Podobná aktivita jako dráha, jen uděláme pro každého hráče jednu rovnou a delší (nemusí být ani ohraničená). Na pokyn "start" hráči jen jednou stříknou do pinpongového míčku a snaží se, aby mu dojel co nedál.
  • Hráči od udělané čáry stříkají do připravené nádoby opodál a snaží se ji naplnit. Kdo dřív?
  • Hráči se snaží stříkáním zhasnout zapálené svíčky v řadě. Pro starší děti pro dva hráče je varianta, kdy jeden hráč svíčku drží v natažené ruce (prevence proti pokapání voskem) a uhýbá před vodou. Nesmí ji samozřejmě zakrývat druhou rukou.
  • Pak se můžeme vyblnout klasickým stříkáním po sobě.


Hledej bombu


Potřebujeme ideálně kuchyňskou minutku, která tiká nebo budík, který tiká, ale může být i netikající.

Minutka či budík se schová po místnosti a hráčům dáme vymezený čas na hledání. Tikající "bombu" musí najít dříve než vybuchne (zazvoní). Hráči se snaží být potichu a zaslechnout tikání. Pokud nemáme tikající "bombu," pak hráči prostě hledají budík, než zazvoní. Kdo bombu najde, může v dalším kole schovávat.



Šerm se lžícemi  (pro dva hráče)

Potřebujeme pro každého hráče dvě lžíce a bramboru.

Hráči si vezmou po dvou lžících. Na lžíci, kterou drží v levé ruce, položí malou bramboru a lžícemi v pravé ruce začnou spolu šermovat. Prohraje ten, komu spadne brambora na zem. Oba tedy podnikají výpady proti soupeřově levé lžíci a současně si chrání bramboru na své levé lžíci. Bramboru nesmíme rukama přidržovat.



Vytvoř duhu  (vpravo ke stažení).


 Stálé náměty   __________________________________________________


Námět na vycházky a mapování ptáků


Česká společnost ornitologická (ČSO) na svých internetových stránkách zveřejnila souhrn námětů pro zájemce o ptáčky v době pandemie. Alespoň malá, ale prospěšná náhrada za zrušené akce. Více zde: www.birdlife.cz/vychazky-za-ptaky-koronavirus.



Námět na procházky přírodou

Narazíte-li v přírodě na studánku, pramen... nenechte si to pro sebe!
Pojďte s námi hledat a do budoucna podchytit všechny veřejně přístupné přírodní zdroje vody (tedy praménky, studánky,...), aby i ostatní věděli, kde třeba v nouzi nejvyšší nalézt chladivé osvěžení.

Význam přírodních zdrojů vody pomalu zaniká. Po staletí udržované studánky pustnou, praménky se ztrácejí v bahně, pamětníci rozsáhlých pramenišť odcházejí, prastaré mapy neplatí. Je to velká škoda, voda do krajiny patří, a to nejen pro lidi, ale i pro veškeré živočichy.

Na webové stránce zjistíte, jestli je studánka či pramen již zaregistrovaný a pokud ne, jak ho zaregistrovat. Vše najdete na www.estudanky.eu.
Mj. většina studánek a pramenů je takto zanesena i do Mapy.cz.



Poznávání ptáků


Brzké jarní měsíce je nejlepší období roku pro pozorování ptáků, především pěvců. Hlavně ráno a v podvečer (někdy se zdá, že i ptáci mají polední klid). Je to proto, že stromy ještě nejsou olistěné a ptáci jsou tedy dobře vidět, přilétají ze svých zimovišť a jsou velmi aktivní.

Zkus poznat běžné druhy ptáků. Při procházce, na zahradě, díváním se z okna... Kosa zná každý, ale třeba „obyčejný“ vrabec se u nás vyskytuje ve dvou druzích. Běžný je také rehek zahradní a samozřejmě sýkory (u nás 6 druhů).

Ptáci se dají poznat také podle zpěvu. Někteří mají nezaměnitelný a zapamatovatelný hlas;
zvonohlík, budníček menší, pěnkava, škrtivý hlas rehka domácího, skřivan polní (žije jen a pouze nad poli) a cvčivý zvonek zelený.

Vpravo si můžeš stáhnout plakátek s ptáčky (oddílové děti dostaly) nebo se podívat na výborné internetové stránky Českého rozhlasu či Naši ptáci.

Vpravo je také dispozici ke stažení soubor s několika charakteristickými a základními druhy, kde jsou jak samostatné hlasy, tak komentované nahrávky (jen pro vlastní potřebu, nikam nenahrávat, nerozšiřovat!).

Úkol
Snaž se určit (tedy poznat) ptáčky podle obrázků nebo zpěvu.

Pošli emailem výsledky svého pozorování a zveřejníme ho (anonymně) na našich stránkách.
V emailu by mělo být uvedeno jméno nebo přezdívka, město (obec), místo a datum pozorování (zahrada, park, les, ulice…) a jestli chceš, můžeš přiložit třeba i nějaký zážitek, podrobnost k pozorování nebo dotaz.



Poznáváme hlasy ptáků – internetová hra
https://www.ornita.cz/cz/horni-menu/online-hra/



Noční obloha

Když bude večer jasno, podívejte se na hvězdnou oblohu. Do počítače si můžete stáhnout zdarma velmi pěkné planetárium Stellarium: http://stellarium.org. Z planetária např. poznáte, že nyní na západě září velmi jasná Venuše. Obdobná planetária jsou i na mobilní telefony.

Nebo si vpravo můžete stáhnout aktuální zimní a jarní souhvězdí.

Na naší hlavní stránce http://zlutykvet.cz je vlevo ve sloupečku viditelnost přeletů Mezinárodní vesmírné stanice (ISS). Jasná stanice plující oblohou s vědomím, že jsou v ní lidé a mohou koukat na Vás na zem, je také pěkná podívaná.

Večerní obloha se zářící Venuší nyní stojí za to! Žel ve městech je světelné znečištění značné, je lepší popojít někam, kde nebudou pouliční lampy alespoň svítit do tváře.
Využije-li někdo můj námět, můžete se pochlubit, co jste viděli.



Námět pro rodiče, babičky…

Hadrové koule (hadráky)

Máte-li doma ponožky a látky na vyhození, můžete nám z nich udělat hadráky, které potřebujeme na hry na letních táborech (vždy se nějaké ztratí). Nebo alespoň staré děravé ponožky nevyhazujte a vyprané je pošlete po dítěti.

Jak se dělá hadrák: Do ponožky nacpeme nepotřebné kousky látky nebo ponožky. Potom ponožku nad tímto jádrem zaškrtíme a přetáhneme přes jádro horní části ponožky. Tímto způsobem postupujeme do doby, kdy už nebude co přetáhnout. Konec ponožky zašijeme několika stehy.

Jak se dělá hadrák
Další inspirace zde: http://allium.skauting.cz/wp-content/uploads/2018/06/Hadrák-návod.pdf.


"Nouzové" stránky po dobu, než budou obnoveny oddílové schůzky.
Na kopírování, publikování nebo šíření obsahu se vztahují autorská práva dle zákonů

Autorská práva  Uveďte autora – Neužívejte komerčně – Nezpracovávejte © 2006 2020
 
Přílohy k 15. vydání


Motýlci z těstovin
 
Motýlci z těstovin

Motýlci z těstovin

Korálky z těstovin





Hra s vodní pistolí

























Vytvoř duhu












estudanky.eu

Pramen




Ptáci plakátek
(oddílové děti dostaly)

Hlasy ptáků (ZIP - návod)

Ptáci na
Českém rozhlasu

Web Naši ptáci


























Jarní souhvězdí

 Zimní souhvězdí

PC planetárium Stellarium


Obloha v květnu

Právě na obloze


Večerní obloha, květen 2020

    PŘEDCHOZÍ VYDÁNÍ

Vydání 14.  (17.5.) verze ke stažení (+ nutno stáhnout přílohy)


Házecí jehlan

Hra má velmi jednoduchý princip. Hráči stojí v kruhu a hází mezi sebou jehlan vyrobený z barevných brček. Jehlan má 6 brčkových hran a každá hrana je jinak bodově ohodnocena podle barvy. Hráč si při chycení jehlanu přičte body podle toho, za brčko jaké barvy jehlan chytí.

K výrobě budeme potřebovat 6 barevných brček, nejlépe tři modrá, dvě zelená a jedno červené. Dál už stačí jen kousek provázku, který protáhneme brčky tak, aby vznikl jehlan. Vážeme pouze jeden uzel na konci, zbytek zvládneme protahováním.
Nejprve navlékneme 3 brčka za sebou. Jedním krajním provlékneme provázek i v protisměru, vznikne základní trojúhelník. Viz obr 1.

Pokračujeme v navlékání, přidáme dvě brčka na rohy, ze kterých vychází provázek. Oba provázky nyní společně protáhneme posledním brčkem. Viz obr. 2.
A pak již stačí spojit uzlem tak, aby vznikl hotový jehlan. Viz obrázek 3.

Pokud chcete, aby jehlan více létal, použijte těžší brčka, případně brčka vyplňte např. klacíky či špejlemi.

Podrobná pravidla

Strany jehlanu jsou bodově ohodnocena takto:
Modrá – 1 bod
Zelená – 2 body
Červená – 3 body

Hází si minimálně 2 hráči mezi sebou na vzdálenost cca 2 m (záleží, jak máte těžká brčka, podle toho jehlan létá). Jehlan se chytá i hází jednou rukou.

Při chycení se smí jehlan dotknout pouze chytající ruky (tj. žádné opření o tělo apod.), v tom případě se hod nepočítá (je za 0 bodů). Nechycení, stejně jako „nečisté chycení“ přes roh jehlanu je také za 0 bodů.

Hází se stejnou rukou, jakou hráč jehlan chytil, nijak se nepřehmatává. Jehlan musí být hozen slušně a přesně, jinak se hod opakuje.

Hrajeme do tolika bodů, dokud to hráče baví. Případně nastavíme limit (např. 10 bodů), kdo ho dosáhne, vyhrává kolo a vypadává. V tom případě se obvykle hraje více kol.



Co se v místnosti změnilo


Jeden hráč si prohlédne místnost a jde za dveře. V jeho nepřítomnosti někdo přemístí některou viditelnou věc (nebo se úplně schová). Pak se hráč zavolá zpět a snaží se zjistit, která věc změnila místo.


Legrační krmení

Dva hráči si zaváží oči a posadí se proti sobě na dosah ruky. Oba dostanou například jogurt, Nuttelu apod. a snaží se vzájemně krmit.



Mince (knoflíky)

Potřebujeme hrací kostku, papír, tužku a pro každého hráče 6 mincí (nebo knoflíků apod.).

Na papír nakreslíme kolečka a do nich čísla 1 až 6. Hráči, kteří se střídají, hází kostkou. Číslo, které hráči padne, do stejného čísla v kroužku na papíře položí minci. Jestliže už v kroužku nějaká mince je, musí si ji vzít a nic už nepokládá (a hraje další hráč).

Výjimkou je hod šestky. Kdo hodí šest, může si i do obsažených koleček umístit minci. Vyhrává ten, kdo se zbaví všech mincí.


Popelka

Smícháme například těstoviny, fazole, čočku, hrách... Úkolem hráčů je roztřídit se zavázanýma očima každý druh na jinou hromádku. Komu se podaří roztřídit větší počet za stanovený čas, vítězí.



Spoj tečky  (vpravo ke stažení).



Vydání 13.  (13.5.) verze ke stažení (+ nutno stáhnout přílohy)


Sluneční hodiny

Na uvedené webové stránce si můžete stáhnout vygenerované jednoduché sluneční hodiny, které si pak vytisknete a vystřihnete. Důležité je, že jsou vygenerované podle zeměpisné šířky a délky, orientace domu a jestli chcete sluneční hodiny na zeď nebo nalepit na okno. Je to jednoduchá, automaticky překládaná stránka: www.sundialzone.com/cs/.


Cvrnkaná s víčky (pro dva hráče)

Potřebujeme 10 víček jedné barvy a 10 víček jiné barvy nebo stejně označené (počet lze přizpůsobit) a stůl.

Každý hráč má 10 víček jedné barvy nebo stejně označené. Hráči rozloží svoje víčka na protilehlé strany stolu do "pyramidy:" 1. řada 4 víčka, 2. řada 3 víčka, 3. řada 2 víčka a 4. řada 1 víčko. Hráči si střihnou, kdo začíná.
  • V jednom kole má každý hráč jedno "odpálení" – cvrnknutí víčka – snaží se svým víčkem srazit ze stolu soupeřovo víčko a zároveň usiluje o to, aby to jeho nespadlo.
  • Hráči se střídají.
  • Vyhrává ten, kdo dřív sestřílí se stolu víčka soupeře a jemu na stole zůstane alespoň jedno (víčka, které spadnou a patří hráči, který hrál, se do hry nevrací).
Je-li sestřelování příliš těžké, lze hrát variantu jen na dotyky víček (dotkne se = vyřazeno).


Rallye s víčky


Potřebujeme jedno víčko pro každého hráče, velký balící papír, silný fix.

Na velký balící papír nakreslíme okruh našeho závodu (dráhu), vyznačíme start, který je zároveň i cílem. Každý hráč má jinak barevné nebo označené víčko.
  • Hráči si střihnou, kdo první odstartuje, svoje závodní víčka položí na start.
  • Hráči se střídají ve cvrnkání a tím posouvají víčko k cíli.
  • Kdo vyjede z trasy, vrací se na start.
  • Vyhrává hráč, kterému víčko jako první projelo cílovou čarou.


Víčka v síti

Potřebujeme 2 kartony nebo obyčejný papír, fix, pravítko, různá víčka (nejméně 2 x 3 víčka), šátek.

Na 2 kartony (papír) cca 20 cm x 20 cm narýsujte síť o straně čtverce 5 cm. Připravte si 3 víčka pro jednoho hráče a 3 víčka pro druhého.
  • 1. hráč na hrací kartu se sítí položí tři víčka do různých polí, ukáže je na 10 s soupeři a přikryje je šátkem.
  • 2. hráč musí na svoji kartu rozložit svoje víčka do stejného postavení.
  • Započítavají se trestné body za špatně položené víčko. Vyhrává ten, kdo má nejméně trestných bodů.
Hru můžete ztížit podle věku a schopnosti hráčů (větší síť, více víček apod.).


Rozdíly v koupelně  (vpravo ke stažení).



Vydání 12.  (10.5.) verze ke stažení (+ nutno stáhnout přílohy)


Malování na kameny


Vybereme si vhodné placaté kamínky, nejlépe hladké, na které se barva nanáší mnohem snadněji. Kamínek dobře omyjeme, aby se dokonale odmastila plocha, na kterou budeme malovat. Pak ho opláchneme teplou vodou a osušíme.

Jako barvy použijeme akrylátové, temperové, nebo anilinové. Plochu, na kterou budeme malovat, vybarvíme bílou základovou barvou. Když barva dokonale zaschne, můžeme začít malovat barvami. Obrázek si můžeme předkreslit obyčejnou tužkou. Použijeme tenký štětec, kterým se dobře malují slabé obrysové linky, na vybarvení ploch můžeme použít silnější štěteček.

Když je obrázek hotový, necháme barvy dokonale zaschnout. Hotovou malbu můžeme pak ještě přetřít bezbarvým lakem (nebo použít lak ve spreji), který ji ochrání před otěrem a odřením.
Zdroj babyweb.cz


Křížovka (pro starší děti a dospěláky)
  • Každý hráč si na papír nakreslí čtverec 5 x 5 políček.
  • Hráči se střídají ve vyvolávání libovolných písmen.
  • Vyvolané písmeno si všichni hráči zapíší do své tabulky a snaží se vytvořit nejdelší smysluplné slovo, které se může číst buď vodorovně, nebo svisle.
  • Po vyvolání všech 25 písmen, je tabulka plná a počítají se body: z každého řádku a sloupce se vybere nejdelší slovo a za každé písmeno toho slova se započítává 1 bod.
  • Vyhrává hráč s nejvyšším počtem bodů. 


Plácaná
(pro celou rodinu, minimálně od tří hráčů)


Hráči si sednou okolo stolu tak, aby vytvořili uzavřený kruh. Všichni položí ruce na stůl dlaněmi dospod tak, aby měli ruce překřížené se sousedy (ideálně jednu ve spodu, druhou přes). Začínající hráč plácne dlaní o stůl a následuje další ruka např. po směru hodinových ručiček. Účelem hry je, aby šlo plácnutí plynule popořadě za sebou.

Když někdo zapomene plácnout a je na něm řada, nebo zvedne ruku dřív, mimo, daná ruka (ne obě, druhá ruka hraje dál) vypadává ze hry a dává si ji pod stůl.
Když si hru osvojíte, přidejte další pravidlo: kdokoliv může plácnout rychle dvakrát za sebou a tím obrací směr plácání. Ale každou rukou to může udělat jen jednou (tedy 2x dohromady). 


Kimova hra

"Kimovka" je známá a oblíbená hra v dětských oddílech k procvičování zrakové paměti. Název hry je odvozen z románu Kim Rudyarda Kiplinga z roku 1901, v němž hlavní hrdina Kim hraje tuto hru během svého výcviku na špiona.

Na stůl rozložíme nějaké předměty (mezi 10 a 20). Mohou to být různé drobnosti např. ze školního penálu, malé hračky, pexesa, plastová zvířátka, ale i přírodniny nebo věci z domácí dílny. Záleží jen na vaší kreativitě.

Hráči se pár minut na předměty dívají a pak se musí otočit a nedívat. Vedoucí hry odebere jeden předmět, hráči se otočí zpět a snaží se zjistit, co zmizelo. Po pár kolech je dobré v době, kdy se hráči nedívají, věci různě přemístit (zamíchat).

Při malém počtu hráčů (dva, tři) kdo ví, co zmizelo, to nahlas oznámí. Při větším poštu hráčů zmizelou věc oznamují vedoucímu hry opodál šeptem, aby neovlivňoval ostatní. Nebo mohou věc napsat na papír a po oznámení konce má bod ten, kdo má věc správně.

Varianta do přírody

Předměty rozmístíme na kratší trase a určíme start a cíl. Hráči po jednom projdou trasu a v cíli říkají předměty, které si zapamatovaly. Kdo umí psát, může je napsat.
Další variantou je, říkat/psát předměty, které do přírody nepatří (pak ale na trasu musíme dát věci také z přírody – šišku, kámen, kůru...).


Korouhvičky

Hra na principu, kdy se plní úkoly, kdo se splete, vypadává z kola.
Děti se postaví čelem k vedoucímu hry, který říká a děti musí podle toho udělat:
  • uragán – lehnout,
  • vichřice – sednout,
  • vítr – na bobek,
  • bezvětří – nic,
  • mráz – ztuhnout, sochy    
Může se zrychlovat. Pro starší můžete přidat světové strany, např. „Otočit na sever.“


Letiště    Hledej rozdíly (vpravo ke stažení).



Vydání 11.  (6.5.) verze ke stažení (+ nutno stáhnout přílohy)


Skleněná harfa (zahraj si na skleničky)


Potřebuješ sklenice z tenkého skla, nejlépe sklenice na víno. Do nich nalij vodu, aby každá sklenice měla jiné množství vody. Naplněností se mění tóny (kdo má hudební sluch, může tak skleničky vyladit). Namoč si ukazováček a krouživými pohyby po hraně sklenic se snaž vyloudit zvuk. Když se to naučíš, můžeš začít hrát.
Pak to budeš umět jako například tento pán na Youtube.



Na medvěda

K této hře potřebujete jen vhodný strom s nepichlavou kůrou a bez větví u země a silný kmen tak, aby ho hráč objal a časomíru. Hra se hodí na procházku přírodou.

Hráč si stoupne před strom, který obejme. Někdo hru odstartuje a začne stopovat čas. Hráč rukama a nohama strom obejme a snaží se na něm udržet co nejdéle.

U nás nejdéle na kmeni vydržel Daniel Sidon (co by ještě jako malý kluk, když jsme začínali s tábory), byla to necelá hodina, tuším 50 minut.


Stromová baba


Hra na procházku přírodou. Najděte místo, kde roste pohromadě více druhů stromů. Zeptejte se dětí, které stromy znají a které ne – ty si můžete vyhledat v atlasu a společně se je naučit rozeznávat.

Kdo má babu, chytá ostatní. Vedoucí hry a určuje, který strom je právě domeček. Kdo se chce před babou schovat do domečku, musí sledovat pokyny vedoucího hry, protože domeček se každou chvíli mění – jednou je to bříza, jindy habr, pak lípa… Domečky je vhodné měnit tak, aby baba měla vždycky možnost někoho chytit a hra měla spád. Žádné dlouhé stání u buku!  Zdroj jdeteven.cz.


Čínská honička

Běžná honička s tím rozdílem, že tam, kde se baba hráče dotkne, musí se od té doby hráč na tom místě držet (např. když se baba dotkne boku, držíme se na boku, když na stehně, tak stehna). Po dobu celé hry! Jen si domluvíme, zda se musí držet oběma nebo jednou rukou (oběma je legračnější).


Vrabčí honička

Baba i pronásledovaní se pohybují na vymezeném prostoru jen skoky snožmo.


Lanový přesun

Pro každého hráče potřebujeme stejně dlouhé lano o délce minimálně 2 metry, delší je lepší (provázek se nehodí. Lze použít švihadlo). Není-li lano pro každého hráče, lze se o něj střídat (hraje nejdříve jeden, pak druhý). Na koncích lana je vhodné udělat uzel.

Vytyčíme si metu (kolík, kámen, kruh...) a start. Vzdálenost od startu do cíle může být velká nebo to může být určená trasa kolem něčeho.

Hráči se postaví na startovní čáru se smotaným lanem. Smotané lano hodí před sebe, ale nesmí pustit konec. Kam dopadne druhý konec lana, tam se hráč přesune a znovu smotá lano atd. Tímto způsobem se přesouváme až k vytyčené metě – cíli.

Když hráč kdykoliv během hry lano upustí, špatně hodí apod., přesouvá se pouze tam, kam mu konec lana spadl a počítá se to jako přesun. Vyhrává ten, kdo se přesune k metě s co nejméně hody lanem. Nezapomeňte si tedy hody počítat.


 
Velikonoční kuře    Vystřihovánka pohyblivého kuřete (vpravo ke stažení).



Vydání 10.  (3.5.) verze ke stažení (+ nutno stáhnout přílohy)


Atlas Ptáčkaře


Jedná se o nejlepší českou aplikaci (verze free a full, jen pro Android), jejíž název odpovídá obsahu. K fotkám a popiskům jsou k dispozici také hlasové projevy ptáků, někdy je jich i více. Můžete se také podívat na siluety dravců. Je to opravdu kvalitní atlas, nerozpozná ptáky podle hlasu na rozdíl od předchozích referovaných aplikací. Od stejného autora si můžete nainstalovat atlas savců, obojživelníků a sladkovodních ryb.
Atlas ptáčkaře a jiné na Google Play


Hlasy ptáků

Další kvalitní česká aplikace se spoustou nahrávek ptačích hlasů, textů a obrázků (jen pro Android). Na rozdíl od Atlasů ptáčkaře je možná až příliš jednoduchá, není podle čeho hledat, jen podle názvu. „Nastavení“ je klikem na horní lištu. Od stejného autora si můžete nainstalovat atlas motýlů, rostlin a hlasy zvířat i další aplikace.

Hlasy ptáků a jiné na Google Play



Hry pro celou rodinu

Brčkovaná, nasávaná...

Hru si můžete pojmenovat, jak chcete. Potřebujete jen brčko pro každého hráče a nastříhané papírky – čtverečky o stranách cca 2 až 3 cm (nebo v těžší verzi lentilky).

Princip hry je velice jednoduchý – přemísťujeme z bodu A do bodu B (ideálně do mističky) papírky. Háček je v tom, že to děláme pouze nasáváním brčkem! Během hry se nikdy nepoužívají ruce, ani když nám papírek spadne (sehneme se a nasáváme znovu :-)). Se staršími dětmi jsme hru hráli i přes překážku. Trasa ale nemůže být moc dlouhá, hráči musí stačit dech.

Chcete-li hru pojmout soutěžně, počítáme, kdo kolik papírků z jedné hromady na svou hromádku přenesl. Nebo můžete mít papírky různých barev s různou hodnotou...

Můžeme použít i těžší předměty jako například lentilky, ale to už je na hraní jen na stole, tj. přemisťování na jednom místě třeba z misky do misky.


Předávání s brčky


Druhou stranu brček můžeme využít na předávání kroužků jeden druhému. Samozřejmě bez použití rukou. Kroužky si vystřihneme z papíru (nebo uděláme kroužky z drátu apod.).


Šibenice

Klasická známá hra, ke které potřebujete jen tužku a papír. A hlavu.

Jeden hráč vymyslí slovo a nakreslí na papír tolik vodorovných čárek, kolik písmen má hledané slovo. Jestliže je hledaný výraz složen z více slov, nechá mezi čárkami slov větší mezery (dvě slova už je ale náročné). Poté napoví hádajícímu hráči, z jakého oboru slovo pochází.

Hádající hráč říká písmeno abecedy. Je-li v hledaném slově zastoupeno (u samohlásek včetně diakritiky; e = e,é,ě), doplní ho zadávající na příslušnou vodorovnou čárku v hledaném slově. V opačném případě doplní jednu část šibenice s oběšencem. Aby hádající vyhrál, musí uhodnout slovo dříve, než bude dokreslen celý oběšenec.

Obtížnost hry je možné nastavit množstvím prvků, které je potřeba na šibenici nakreslit (tj. jak má šibenice vypadat).

 
Osmisměrka    Hledej slova – názvy zvířat (vpravo ke stažení).



Vydání 9.  (29.4.) verze ke stažení (+ nutno stáhnout přílohy)

Co to zpívá za ptáčka?

BirdNET (pouze pro Android) je intuitivní a jednoduchá aplikace, která je také v češtině a snadno určí ptačí druhy střední Evropy. Stačí jen spustit nahrávání, až budete chtít, tak stopnout, vybrat nějakou nahranou část  a aplikace sama určí ptačí druh (musíte být samozřejmě datově připojeni). Appka umí také vytvářet záznamy osobních pozorování a je propojena s Google Maps.

birdnet.cornell.edu. Ukázka appky na youtube.


Existují ještě propracovanější německé aplikace Sunbird Images (pro Android i iOS), nejsou v češtině a jsou placené: sunbird.tv/sunbird-apps-ebooks. Pro naše podmínky se hodí tyto verze: Bird Song Id: Vogelstimmen Id - Ruf + Gesang  a  Vogel Id - Vögel im Garten (názvy pro vyhledávání na Google Play). Určitě ale začněte s BirdNET.
 
Perlička na okraj. Na tomto principu existuje jedna mobilní aplikace na nahrávání zvuků netopýrů a jejich hrubému rozpoznávání. Trochu znalý člověk ale asi tuší, že netopýři vydávají pro nás neslyšitelné zvuky. A ty mobilem ani diktafonem rozhodně nezachytíte. Na to je potřeba speciální detektor, pomocí kterého je možné zvuky zachytit, nahrát a převést do slyšitelného zvuku. Jeden takový existuje i na mobily (ale ne na všechny) a hlavně se jedná o záležitost v řádech tisíců korun. V případě zájmu ovšem rád poradím.

Příště si představíme další, ale jiné a české „ptačí aplikace.“


Hry pro celou rodinu

Kolíčkovaná

Potřebujeme kolíčky (např. 10 pro každého hráče) a provázek.

Na stůl či jiné čisté místo dáme kolíčky tak, aby se daly bez použití rukou vzít do úst (mladším dětem je můžeme o nějakou hranu nastavit). Kolíčky jsou start, cílem je natažený provázek. Odstartujeme hru, jejímž účelem je vzít kolíček správnou stranou do úst, dojít k provázku a na něj kolíček ústy zavěsit. Celá hra se hraje bez použití rukou! Můžeme navěšovat kolíčky za časový limit nebo do vysbírání kolíčků.


Námořní bitva
(pro dva hráče)

Klasická hra, na kterou budete potřebovat čtverečkovaný papír nebo vytištěný formulář (vpravo).

Oba hráči si na své čtverečkované papíry připraví hrací pole pro umístění svých lodí a druhé stejné pole (radar) pro zakreslení zásahů a minutí nepřátelské flotily, čili spoluhráče. Hrací pole je čtverec o velikosti 10x10 čtverců. Na jednu stranu tabulky, např. na svislou označíme písmeny A-J (bez ch), pak tedy vodorovnou označíme čísly 1-10. Na připravenou hrací plochu hráči rozmístí (= nakreslí) svou flotilu (viz vzor vpravo) – žádná z lodí se nesmí dotýkat jiné lodě jinak než maximálně rohem. Varianty a počty lodí jsou v této hře po světě různé.

Při hře se hráči vždy střídají. Říkají písmeno a číslici, kam chtějí provést zásah (vyřčené tahy nebo zásahy si označí do svého pole, "radaru"). Pokud dojde  k zásahu protivníkovy lodě, protihráč to oznámí a hráč má další tah. Tedy při každém zásahu lodě říkáme ještě jednou. Pokud už loď nezasáhnu, hraje protihráč. Hráč musí také oznámit, když mu protivník potopil celou loď. Hra končí, když jeden z hráčů přijde o celou flotilu.


Ariadnina niť

Na hru potřebujeme dostatečně dlouhý provázek, šátek na zavázání očí, ale můžeme použít i jiné předměty a kolíčky z Kolíčkované. Název hry je podle starověké legendy o Minotaurovi a Ariadné.
Na zahradě mezi stromy, doma mezi nohy stolu, židlí a dalších předmětů obcházíme s klubkem provázku a různě ho kolem předmětů obtáčíme, až vytvoříme dlouhou provázkovou dráhu.

Hráči zavážeme oči, položíme mu ruku na začátek provázku a sdělíme zprávu, že se musí dostat nakonec provázkového bludiště. Hráč se musí neustále držet provázku a nesmí ani přehmátnout na jinou část (kdyby se například někde provázek křížil).

Pro zpestření hry můžeme do cesty vkládat překážky, které hráč nesmí shodit nebo může po cestě sbírat kolíčky či jiné předměty. Nezapomeňte ale tyto úkoly navíc hráči oznámit. Kdo bude rychlejší nebo nic nevynechá či neshodí?


 
Spojovačka
Spojovačka krásného hmyzu s trochou angličtiny. Můžeš si ho také vybarvit
(vpravo ke stažení).



Vydání 8.  (26.4.) verze ke stažení (+ nutno stáhnout přílohy)

Mobilní aplikace PlantNet

Většina aplikací na rostliny jsou vlastně atlasy v telefonu a vy musíte hledat, mnohdy složitě. PlantNet funguje zcela jinak a musím z vlastní zkušenosti napsat, že mi vždy správně a rychle určila jakoukoliv rostlinu. Samozřejmě také záleží na tom, jak rostlinu vyfotíte, čím lepší nerozmazaný detail, tím lépe.

Celý projekt připravili francouzští biologové a programátoři. Rozsáhlou databázi vzorových fotografií (nyní cca 1 800 000) pomáhají plnit lidé po celém světě. A díky dnes již pokročilé technologii neuronových sítí dokáže aplikace v této databázi najít rostlinu či rostliny, které odpovídají té na vašich fotografiích.

Práce s aplikací je intuitivní. Pomocí ikony foťáku začnete rozpoznávání nové rostliny. Zvolíte, zda chcete fotit, nebo přidat fotografii z galerie (to pokud si třeba nafotíte rostliny na výpravě a určujete je až doma). Poté vyberete, jakou část rostliny jste vyfotili (list, květ, plod,…). Aplikace ihned zkusí najít odpovídající výsledky a zobrazí je v seznamu (musíte být samozřejmě jakkoliv připojeni na internet). Po první fotce může být možných kandidátů více. Máte ale možnost fotit dál a poslat více obrázků (ideálně různých částí té samé rostliny). Výsledky jsou potom přesnější.

V seznamu výsledků se zobrazí navrhované rostliny a jejich „oficiální“ schválené obrázky. Nad fotkami je latinský a někdy i český název. Výsledky si můžete uložit do svého pozorování (při kliknutí se nabízí také ověření komunitou, ale to můžete v klidu zrušit).

https://plantnet.org  

Část textu je převzat z webu Ostrov nápadů.
Příště si představíme obdobnou aplikaci, která sama určuje ptáčky podle zpěvu.


Kanonýr (pro dva hráče)

Na hru budete potřebovat papír (nejlépe A3), minci a písadlo.

Uprostřed papíru uděláte čáru – rozdělíte ho na dvě stejné poloviny. Každý hráč si na své polovině udělá daný počet kroužků obtažením mince. Minimální počet kroužků je tři, pro starší děti nebo větším papíře klidně více.  

Hráč si vezme minci a umístí ji na svém území do kroužku. Z kroužku (= území) střílí na protihráčovo území (= kroužek). Domluvte si pravidla, jak budete mincí pohybovat (střílet). Pro starší doporučuji jen cvrnkáním. Pokud se mince zastaví kouskem na protivníkově území, je to zásah a území je vyřazeno a hráč ho škrtne. Střílí se pouze z nevyřazených území. Hráči se v tazích střídají. Vyhrává ten, kdo vyřadil všechna protivníkova území.
Hru můžete shlédnout zde.


Další slovo


Vezmeme si knihu, časopis... a čteme. V určitý moment zastavíme a hráči (i maminka u plotny) hádají, jaké bude další slovo. Je to velice jednoduchá a zábavná hra. Kdo uhodne více správných slov?
 
Křížovka
Slova končící na C.
(vpravo ke stažení).



Vydání 7.  (22.4.) verze ke stažení (+ nutno stáhnout přílohy)

Moje ruka samička


Možná  jste někdy viděli ropuchy obecné, jak se několik samečků dobývá na samičky. Samečkové jsou menší než samičky. Toto jsem dělal už jako kluk, později aplikoval i na jarních výpravách do přírody. Potkáte-li někde v rybníku či tůni ropuchy obecné, opatrně, tedy pomalu a bez prudkých pohybů se k nim přibližte.

Pomalu dejte před samečka dva prsty (dítě třeba tři) a sameček se jich obvykle chytí. Někdy mu trvá dlouho, než přijde na to, že nejste samička. Na jedné výpravě se sameček držel i ruky (viz foto). Akorát si pak prsty od žab neolizujte, ale raději opláchněte :-).
Povede-li se vám nachytat samečky, pošlete prosím foto.


Co to nade mnou letí?

Pro někoho může být zajímavé sledování letadel letících kolem nás. Jste-li majitelem triedru (dalekohledu), tím lépe. Existují webové a mobilní aplikace, které vám řeknou, co to nad vámi letí, odkud a kam, jak vysoko, ukáží fotografii letadla a další údaje. 

Jedním z nejznámějších a nejpovedenějších je flightradar24.com (na www, Android, iOS). Ještě existuje jedinečný Radar Spotter (na Google Play už není, ale kdo hledá…). Ten je zajímavý tím, že stačí na oblohu s letadlem namířit fotoaparát mobilu, kde se ukáže, co letí. U těchto aplikací je ale dobré mít zkalibrovaný kompas.

Pak se můžete pochlubit zajímavými úlovky. Mne se třeba ještě před pandemií povedlo vidět současně tři největší dopravní letadla Airbus A380 + Boeing 747. Občas se někomu povedou
vyfotit i pěkné úlovky, jako např. na astronomickém fóru.

Obdobné je to u večerního pozorování družic. Můžete si je najít v reálném i určeném čase v PC planetáriu Stellarium (to je ale primárně určeno jako astronomické planetárium). Z mobilních aplikací na družice jsou to např.: Heavens-Above, Satellite Tracker nebo ISS Detector.

Příště si představíme dokonalou aplikaci, která „sama“ určuje rostliny.


Včelky barvonosné

Budeme potřebovat kostku, která má místo čísel barvy nebo můžeme na kostku nalepit barevné/nabarvené samolepící kolečka, štítky… Dále potřebujeme ve stejných barvách na kostce stejné barvy kolíčků nebo papírků. Od každé barvy například 10 ks.

Vymezíme si herní pole (dvůr, zahrada, místnosti). Na stůl nebo židli dáme barevnou kostku.
V herním území rozmístíme kolíčky nebo papírky dané barvy. Hráči (včeličky) hodí 1x kostkou nějakou barvu a hledají v herním území stejně barevný papírek, nebo kolíček, který si včelička připne na oblečení a donese na svou hromádku (úl). Hrajeme do úplného vysbírání.

Můžeme udělat bodovanou variantu – barvičky na kostce obodujeme. Pak se počítá, kdo kolik hráč nasbíral bodů.


Skákání panáka


Klasická hra, na kterou se pomalu zapomíná. Nakreslete na zem panáka dle vzoru, aby se do okének vešli hráčům nohy. Před panáka nakreslete startovací čáru.

Hráč se postaví na startovní čáru, vezme kamínek a hodí ho do okénka s číslem jedna. Když se do okénka netrefí, předá kamínek dalšímu hráči, který pokračuje.

Začíná se skákat – okénko, ve kterém je umístěný kamínek, musí skokan přeskočit. Do ostatních okének skáče po jedné noze, výjimkou jsou případy, kdy jsou dvě okénka umístěná vodorovně vedle sebe (2,3 / 5,6 / 8,9), tam se skáče roznožmo. Další výjimku tvoří hlava panáka (10), tam se také dopadne oběma nohama a skokem se otočí zpět.

Během skákání zpět ke startovní čáře sebere hráč kamínek a dané políčko přeskočí. V dalším kole hází kamínek na číslo dvě a tak pokračuje pořád dál, dokud nepřeskáče celého panáka nebo dokud neudělá chybu. Za chybu se považuje, když netrefí správné číslo, přešlápne či vynechá číslo. V tom případě je na řadě další hráč.

Můžete si vymyslet vlastní varianty panáka, ve Francii se prý skáče šnek.


Vymalovánky
Vybarvi si 12 motýlů
(vpravo ke stažení).



Vydání 6.  (19.4.) verze ke stažení (+ nutno stáhnout přílohy)

Závody aut (pro starší děti a dospěláky)

Budete potřebovat čtverečkovaný papír (tuto hru linkováním papíru těžko nahradíte), nejlépe větší formát A3, nebo slepit 2x A4 a propisky nebo tužky, ideálně pro každého jinou barvu..

Nejdříve si nakreslíme závodní trať. Startovní čára musí být přesně na čarách čtverečkovaného papíru, cílová také (tedy ne našikmo přes čtverečky). Startovní čára by také měla být dostatečně široká, aby každý hráč mohl začít ze své startovní pozice (jedné spojnice čtverečků).

Jednodušší jsou široké cesty s pár zatáčkami, což pro začátek doporučuji. Později, až si jízdu nacvičíte, mohou mít tratě i velmi úzká místa.

Hráči se postupně střídají po jednom tahu. Pokud hráč stojí, tedy na startu, může jet na všech osm sousedních křížení linek čtverečkovaného papíru. V dalších kolech, pokud už se jeho "auto" pohybuje, přenese nejdříve poslední pohyb ještě jednou = pomyslně udělá to samé a z této výchozí pozice může změnit "rychlost vozu" do všech osmi sousedních křížení linek čtverečkovaného papíru, nebo může rychlost zachovat (tzn. pokud se například v minulém kole posunul o dva čtverečky vpravo a o jeden dolů, je další výchozí pohyb zase o další dva čtverečky vpravo a o jeden dolů – viz. obrázek).

Jinými slovy, rychlost hráče je ve vodorovném a svislém směru dána rychlostí z předchozího tahu a nová rychlost se může v každém směru lišit nejvýše o jeden čtvereček. Tento jednoduchý princip umožňuje zrychlovat, brzdit i zatáčet.

Více napoví obrázek. V minulém tahu červený jel z místa A do místa B. Nově tedy přenese svoji "rychlost" do bodu označeného jako 5 a může si vybrat ze všech devíti čísly označenými body. Může tedy rychlost zachovat (bod 5), hodně zpomalit (bod 1), hodně zrychlit (bod 9), nebo je na ostatní body, a tak různě přizpůsobit směr a rychlost...

Auta

Důležité je, že v dráze pohybu nesmí hráč opustit trať, ani cílová pozice samozřejmě nesmí ležet mimo trať. Vyhodnocování může být někdy sporné, je tedy nutné se domluvit, zda k "vybourání" se stačí jen dotknout okraje trati, nebo zda musí být čára pohybu zcela mimo trať. "Vybouraný" hráč končí, případně je možné povolit, že se může na trať vrátit, nicméně nejdále (měřeno od startu) v místě, kudy trať opustil.
Žádný hráč také nesmí zahrát na bod, v němž stojí jiný hráč.



Ostrůvky

Připravíme si ostrůvky. Ty budou představovat papíry, buďto čisté nebo nějak pokreslené (například obrázky ostrovů – námět pro děti na malování před hrou). Všechny ostrůvky rozložíme libovolně po herním území (místnost, dvůr, plácek...).

Podle šikovnosti hráčů uděláme na zemi čáru, za kterou nesmí hráči vkročit. Odtud budou soutěžit o ostrůvky. Každý hráč dostane stejný počet "tokenů" (víčka, zátky, kamínky odlišené od ostatních, kolečka z kartonu, atd.), kterými se bude snažit zabrat co nejvíce ostrůvků.

Hráči se střídají vždy po jednom hodu. Pokud jeden hráč naháže na jeden ostrůvek jako první 3 své tokeny, stává se majitelem ostrůvku a dál se soutěží o zbylé ostrovy. Tokeny ostatních hráčů, kteřé případně na tomto již zabraném ostrůvku jsou, zůstavají ležet a nedají se znovu použít.

Vítězí ten, kdo má po vyčerpání všech tokenů nejvíce ostrůvků.


Bombardér

Budeme potřebovat nejlépe kuličky, ale lze je nahradit míčky, čím menšími, tím lépe, ale pro každého kráče odlišené (např. fixem). Hrajeme na hřišti, plácku, trávníku...

Každý hráč dostane 3 kuličky (míčky), nějak odlišené od ostatních hráčů. Na zem si nakreslíme kruh o průměru zhruba 2 dlaní (budeme-li používat míčky místo kuliček, uděláme kruh větší), do něj každý hráč vloží 2 své kuličky.

Zvolíme si pořadí, ve kterém se budou hráči střídat. Hráč na tahu (bombardér) se postaví ke kruhu, natáhne před sebe do výšky očí jednu ruku se svojí kuličkou (bomba) a tu následně vypustí. Snaží se touto bombou dostat co nejvíce kuliček mimo kruh. Každá kulička, která se ocitne mimo nakreslený kruh, získává bombardér a na konci si za každou počítá jeden bod. Svoji bombu si po každém tahu vezme zpět na další hody.

Hra končí, jakmile v kruhu nezbyde žádná kulička.


Doplňovačka
Spoj všechny naznačené čáry
(vpravo ke stažení).



Vydání 5.  (15.4.) verze ke stažení (+ nutno stáhnout přílohy)

Formule

Budete potřebovat čistý papír min. A4 a dvě tužky či pastelky, ideálně ve dvou barvách pro každého hráče. Pastelky by měli být ale stejně kvalitní, se stejnou tvrdostí tuhy, aby jeden hráč nebyl znevýhodněn, pokud bude dělat hůře čáry.

Na papír si nakreslete dráhu (delší než na obrázku) a vyznačte start a cíl. První hráč dá hrot pastelky na start a švihem dopředu udělá čáru. Pokud skončil v dráze, konec čáry označí křížkem, pokud z dráhy vyjel, označí křížkem bod, kde se dráha s čárou kříží. Tímto způsobem se hráči střídají až do cíle. Vyhrává, kdo se dostane první do cíle při stejném počtu tahů.
Hra je krásně znázorněna na tomto videu.

V příštím vydání bude závodění pro starší, budete ale potřebovat čtverečkovaný papír (tuto hru linkováním papíru těžko nahradíte), ideálně větší formát A3, nebo slepit 2x A4.



Závody lodí

Udělejte si z kousku polystyrénu, dřeva, dřevěné destičky, papíru potaženého alobalem... lodičku. Fantazii se meze nekladou. Pozor, čistě papírová lodička velmi rychle klesne ke dnu. Pak si udělejte vodní plochu – pekáč, vanička, lavor, velká louže... Budete potřebovat ještě brčko (či jinou trubičku).

Lodičky připravíte na start a brčkem se ji snažíte dostat na druhou stranu, do cíle. Při procházce v přírodě můžete lodičky pouštět na potůčku...


Schovávaná v místnosti (klubovní schovávaná)

Před hrou v herní místnosti odstraníme překážky a rozbitelné předměty (vázy...).

Hledající má zavázané oči, stojí na místě a počítá pomalu a nahlas do šesti. Ostatní se mezitím ve vymezeném hracím území schovají. Až dopočítá, vydá se s nataženýma rukama hledat hráče. Kdo je schován, už od dopočítání nesmí z místa, ale může uhýbat. Chcete-li hru pojmout soutěžně u dvou hráčů, můžete počítat, jak dlouho hráčům trvá najít druhého.


Vystřihovánka
Barevná vystřihovánka 8 motýlů
(vpravo ke stažení).



Vydání 4.  (12.4.) verze ke stažení (+ nutno stáhnout přílohy)

Oblékání

Úkolem je např.:
(i pro jednoho hráče, ale více kol)

-  během časového limitu obléknout na sebe co nejvíce kusů oblečení,
-  během čas. limitu obléknout na sebe studené/teplé barvy (je třeba si definovat, co to znamená)
-  během časového limitu obléknout na sebe oblečení v barvě a druhu začínající na písmeno...

(od dvou hráčů)
-  kdo dřív na sebe oblékne definované oblečení,
-  kdo dřív na sebe oblékne definované oblečení a pak ho dříve uklidí/srovná,
-  kdo dřív na sebe oblékne letní / zimní / k vodě ... oblečení.



Hledání kolíčků / spínacích špendlíků  (od dvou hráčů)

Jeden hráč má zavázané oči. Druhý dostane několik kolíčků nebo zavíracích špendlíků. Ty umístí na svém oblečení (nebo mu někdo pomůže) a poté stojí nehnutě. Hráč se zavázanýma očima má za úkol kolíčky nebo špendlíky na svém partnerovi co nejrychleji najít – tedy stopujeme čas. Pak si úlohy vymění. Vyhrává hráč, který byl v hledání rychlejší.


Zvedání krabičky

Doprostřed místnosti umístíme židli a u ní krabičku sirek (či jiný obdobný předmět). Hráč se „posadí“ na židli a jeho úkolem je zvednout pusou krabičku aniž by se přitom dotkl země. Někdo ze starších přidržuje židli, aby se nepřevrátila(!).


Doplňovačka
Vybarvování a hledání deset rozdílů
(vpravo ke stažení).



Vydání 3.  (8.4.) verze ke stažení (+ nutno stáhnout přílohy)

Hry pro celou rodinu

Cestičky (Brigit) (pro dva hráče)

Vytiskněte si přílohu Cestičky nebo na čtverečkovaný papír udělejte černé a červené (barevné) tečky dle vzoru.
Jeden hráč je černý a druhý bílý nebo barevný, oba se střídají po jednom tahu – postupně spojují svislou nebo vodorovnou čárkou dva sousedící body své barvy a nesmí protnout soupeřovu ani vlastní čárku. Černý hráč zvítězí, spojí-li nepřerušenou linií čárek pravou a levou stranu hracího plánu, bílý (barevný) hráč musí zase spojit horní stranu s dolní.



Čísla
 

Hraje se nejlépe kolem stabilního stolu. Hází se kostkou, každé číslo něco znamená, kdo se splete (+ můžete přidat, kdo úkol udělá jako poslední), vypadává z kola:

 1 – sednout na zem pod stůl,  
 2 – nic,  
 3 – sednout na stůl,  
 4 – otočit o 360° a sednout na zem, 
 5 – sednout na židli,  
 6 – na jedné noze, spojené a natažené ruce vzhůru, ničeho nedotknout, počítá se do šesti.

Můžeme si samozřejmě vymyslet své úkoly. Princip hry je prostý – na každou číslici úkol.


Nošení věcí

Principem hry je nošení věcí z určeného herního území (pokoj, celý byt, dvůr, zahrada, les...). Někdo určuje začáteční písmeno a časový limit:
  • Přineste vše, co začíná na...
  • Abeceda – nashromážděte věci tak, aby bylo zastoupeno co nejvíce písmen abecedy (z každého začátečního písmene jednu věc).
  • Slovo – zadáme nějaké slovo a úkolem je donést věci tak, aby se z prvních písmen poskládalo zadané slovo.

Doplňovačka
Najdi správnou část obrázku a správný ocásek
(vpravo ke stažení).
Chceš-li správný výsledek, napiš si o něj.



Vydání 2.  (5.4. 2020) verze ke stažení (+ nutno stáhnout přílohy)


Zvíře na počáteční písmeno (pro mladší děti)

Hráči si vezmou papíry a propisky. Vybraný jedinec v duchu odříkává abecedu a ostatní v libovolném okamžiku řeknou stop. U kterého písmene právě v duchu byl, to se stává písmenem tohoto kola. Hráči píší co nejvíce zvířat na dané písmeno. Domluvte si časový limit. Po každém písmenu si zvířata řekněte. Kdo jich celkem napsal nejvíce, vyhrál. Varianta pro ty, co neumí psát – místo psaní stačí zvířata říkat (a někdo mu je počítat). Kdo z mladších řekne zvíře, končí kolo.


Země, město (pro starší děti)

Nejprve si uděláme pro každého hráče tabulku o šesti sloupcích. Sloupce pak budou nadepsány město, jméno, zvíře, rostlina, věc, body. „Losování“ začátečního písmene je stejné jako v předchozí hře, tím je hra odstartována.
 
Úkolem je zaplnit každý sloupeček jedním slovem, které začíná na vybrané písmeno a odpovídá kategorii. Kdo první napíše a vymyslí slova do všech sloupečků, řekne STOP a ostatní přestanou psát, i když třeba ještě nemají všechno.

Body si píšeme ke každému slovu a pak součet do posledního sloupce:
•   Pokud kolonku vyplnil jen jeden hráč (nikdo jiný ji nemá vyplněnou) – 15 bodů.
•   Pokud kolonku vyplnili dva a více hráčů, ale každý tam napsal jiné slovo, každý 10 bodů.
•   Pokud kolonku vyplnili stejným slovem dva a více hráčů, každý po 5 bodech.                              (Ještě je varianta bodování 10, 5, 1 bod).

Můžeme udělat víc sloupců s více možnostmi, nebo změnit, co se má psát (film, autor, jídlo, hudební skupina, zpěvák, barva, část těla… v cizím jazyce...).



Hoď 6 a jez 
(legrační hra pro celou rodinu – pošlete foto ze hry :-))


Pomůcky: čepice, rukavice, šála nebo rouška – oblečení musí být všem hráčům, klasická hrací kostka, bonbóny nebo měkčí čokoláda s vidličkou (pokrm zle nahradit dle vaší fantazie). Na házení kostkou se hodí např. víko z nějaké hry.

Hráči stojí u stolu – uprostřed stolu je šála (nebo rouška), čepice, rukavice a vedle pochutina. Hráči si posílají krabici s kostkou. Každý jednou hodí kostkou a pošlou dalšímu – kostka se musí kutálet!

Když někomu padne 6, začne se co nejdříve oblékat, musí si vzít čepici, rukavice, šálu nebo roušku (šála musí být jednou otočena kolem krku, ne jen na krk hozená). Když se hráč oblékne, může si vzít bonbón (či vidličkou kus čokolády), ale tak jak je oblečený. Nic nesundáváme, ani rukavice – ale POZOR, do doby, než někomu dalšímu nepadne šestka! Proto se musí oblékat rychle (a ostatní rychle házet). Když někomu padne šestka, už si nesmí nic vzít i kdyby se pro dobrotu natahoval, a musí rychle sundat oblečení. Kdo toho nejvíce sní?



Schovávaná pexeso (nebo jiné lístky, můžeme nastříhat)

Rozdělíme se na dvě „skupiny“ (1 / 1 nebo 2 děti / rodič, apod.). Jedna polovina jde za dveře (aby neviděla), druhá schovává po vymezené místnosti pexeso (kartičky) tak, že musí být vidět
ze země alespoň růžek (pozor aby děti nelezly na nebezpečná místa po nábytku, okna, proto musí být kartičky v dosahu ze země).

Vhodný počet kartiček: 10 – 20. Kdo všechny kartičky schoval, pozve hledající. Hledajícímu dáme vymezený čas (max. 10 minut), aby našel co nejvíce kartiček. Pak se vymění. Kdo v součtu kol našel víc kartiček, vyhrál. Hrajeme do omrzení, ale každý musí mít stejný počet možností hledání.



Doplňovačka
Najdi rozdíly nebo si vyzkoušej optické klamy. (Vpravo ke stažení).




Vydání 1.  (1.4. 2020) verze ke stažení (+ nutno stáhnout přílohy)

Trojúhelníky (hra pro dvojice)

Předloha ke stažení vpravo nebo si můžete na celý papír fixou udělat nahodile tečky.
Vyhrává ten, kdo udělá víc trojúhelníků (můžete si dát časový limit nebo do vyčerpání možností):

-    v jednom tahu musí hráč spojit dva body jednou rovnou čarou,
-    čáry se nikdy nesmí křížit,
-    z jednoho bodu smí vést víc čar,
-    každá čára může být použita i k jinému trojúhelníku (dva na jednu čáru),
-    každý může začít dělat čáry od bodu k bodu, kde chce, nic nemusí hned navazovat,
-    kdo udělá „poslední“ čáru a tím trojúhelník, je jeho (označí si ho).


Dotkneme se

Jeden člověk říká cokoliv – obrázek, písmeno, číslo, barvu, materiál, předmět… – čeho se mají hráči dotknout (v dosahu ze země). Kdo se první uvedené věci dotknul, má bod.


Morko-sucho


Na zemi uděláme čáru např. z provázku, lana, pravítek… nebo využijeme přirozenou čáru.
Na jedné straně čáry je mokro, na druhé sucho, na čáře bažina.

Vedoucí hry říká rychle za sebou např. „mokro, sucho, sucho, mokro, bažina…“
Hráči skáčí, kam mají, kdo se splete, vypadává z kola.
Hráč vždy musí skočit, i když zůstává na místě (např. když se řekne mokro mokro).


Sirky na lahvi / Čapí hnízdo

Hraje se ideálně na zemi, podklad musí být pevný, rozvrzaný stůl je nevhodný.
Vezmeme jakoukoliv skleněnou lahev nebo plastovou naplněnou vodou, vždy bez víčka a položíme na zem. Každý hráč dostane daný počet sirek (například 10, když uvidíte, že jste šikovní, můžete si během hry sirky přidat).

Postupně, jedem po druhém se všichni snaží pokládat sirky na hrdlo láhve – vždy po jedné (do lahve se nehází). Kdo jakékoliv sirky shodí nebo mu upadne, musí si je vzít. Vítězí ten, kdo se zbaví všech svých sirek.

Doplňovačka
Dostane se cestovatel do Kanady? (Vpravo ke stažení).

Přílohy k 14. vydání




Házecí jehlan, obr. 1
Obrázek 1

Házecí jehlan, obr. 2
Obrázek 2

Házecí jehlan, obr. 3
Obrázek 3




Házecí jehlan, za rohy ne

Zdroj ostrovnapadu.cz


































Spoj tečky



Přílohy k 13. vydání



Sluneční hodiny sundialzone.com







Cvrnkaná s víčky











Rallye s víčky






Víčka v síti
Hry s víčky, zdroj wiki.rvp.cz





Rozdíly koupelna



Přílohy k 12. vydání





Malování na kameny







Hra Křížovka
Zdroj wiki.rvp.cz






















Kimovka


























Rozdíly letiště




Přílohy k 11. vydání



Skleněná harfa









Na medvěda













Honička / baba

























Vystřihovánka kuře



Přílohy k 10. vydání



Logo Atlas Ptáčkaře



Logo Hlasy ptáků





Brčkovaná, nasávaná...







Předávání s brčky




Hra Šibenice




Osmisměrka




Přílohy k 9. vydání



Aplikace BirdNET

Aplikace Sunbird








Hra Kolíčkovaná



Námořní bitva

Hrací pole ke stažení

Námořní bitva, lodě






Spojovačka



Přílohy k 8. vydání




Aplikace PlantNet














Hra Kanonýr








Křížovka



Přílohy k 7. vydání


Sameček ropuchy obecné se drží za prsty

Sameček ropuchy obecné se drží dětské ruky




Radar Spotter













Skákání panáka

Varianty panáka

Vymalovánka motýli



Přílohy k 6. vydání








Závody aut – princip pohybu


Závody aut, ukázka




















Hra Bombardér








Doplňovačka 5




Přílohy k 5. vydání







Hra Formule








Závody lodí














Vystřihovánka 1




Přílohy k 4. vydání
































Doplňovačka 4




Přílohy k 3. vydání



Cestičky

Cestičky vzor
Cestičky výsledek

















Doplňovačka 3




Přílohy k 2. vydání















Jen na ukázku














Hoď 6 a jez




















Doplňovačka 2




Přílohy k 1. vydání




Trojúhelníky




























Doplňovačka 1


   Hledáme vedoucí na tábory
 
a
další zájemce o práci s dětmi.
  Sháníme
vedoucí (či rodiče) na
  turistický nebo cyklo tábor
2021.

   Nabízíme zapojení v dlouhodobě
  tvořené táborové partě, akce pro
  členy, proplácení akcí a školení.

 
O činnosti, táborech a podmínky
 
pro vedoucí zde (starší verze)
.
  T:  777 671 483 
        (po - čt  9:00 – 19:00 / pá do 17:00)
  E:  zluty-kvet@seznam.cz   
  E:  web email
  Na každou zprávu reaguji, ale ani spolehlivost
  internetu není stoprocentní – pokud by na Vaši
  zprávu nepřišla reakce déle než 7 dní,
  kontaktujte mne prosím telefonicky. Z. Prágr